Соціально-економічний розвиток громад, територій кожної селищної та сільської рад у великій мірі залежить від наповнення місцевого бюджету та бюджетів всіх рівнів. А так як на сьогоднішній день бюджет країни не прийнято, і коли буде прийнято - питання. Та життя продовжується і вирішувати всі нагальні питання, життєві проблеми потрібно щодня. Сьогодення вносить новизну в наше буття. Час вимагає нового мислення, нового підходу до тих питань, які ставить життя. Тож і у формуванні бюджету на 2010 рік підхід інший.
У зв’язку з цим голова районної державної адміністрації Володимир Конюшенко на початку березня провів кущові наради із сільськими та селищними головами, бухгалтерами та землевпорядниками виконкомів сільських та селищних рад, керівниками сільгосппідприємств, підприємцями, фермерами разом із керівниками підрозділів райдержадміністрації, щоб вияснити всі питання щодо формування місцевих бюджетів і їх наповнення.
2 березня така нарада пройшла у селищі Нова Прага, на яку запросили представників сільських рад Головківки, Ізмайлівки, Комінтерну, Шарівки, Світлопілля. 3 березня - у Добрій Надії, де були спеціалісти сільських рад Щасливої, Улянівки, Михайлівки, Олександрівки, Дівочого Поля. 4 березня - у Червоній Кам’янці, де були представлені працівники Попельнастівської, Долинської, Пролетарської, Андріївської, Куколівської сільських рад. До кожної наради працівники підрозділів райдержадміністрації провели величезну роботу щодо аналізу соціально-економічного розвитку кожної території, наповнення бюджетів і показали шляхи й напрямки роботи, щоб можна було не тільки вирішувати питання життя громади, а й її розвитку. Всі ці матеріали після наради отримували для своєї роботи кожен сільський та селищний голова. Організація нарад сприяла ефективній роботі і вирішенню питань щодо формування й наповнення місцевих бюджетів на нинішній рік.
Голова райдержадміністрації Володимир Конюшенко проводив детальний аналіз роботи кожної сільської та селищної рад в 2009 році, порівнював роботу з попередніми 2007 та 2008 роками, наочно показував реальні позитивні зміни в роботі кожної громади і району в цілому. Приємно було керівникові константувати факт, що за підсумками роботи минулого року наш район займає лідируючі місця ІІ і ІІІ в обласному рейтингу. За що висловив всім вдячність за результативну працю.
Володимир Іванович, аналізуючи фінансовий стан сільських рад, надходження до їх бюджетів, питому вагу місцевих бюджетів, показав тенденцію зменшення величини дотацій і субвенцій з районного та державного бюджетів територіям. Власні надходження до місцевих бюджетів впевнено з року в рік, починаючи з 2007 року, зростають. Формування бюджету 2010 року базуватиметься на зменшенні дотацій. Вони, дотації, компенсуватимуться за рахунок власних надходжень. Як забезпечити всі видатки, тепер безпосередньо необхідно думати на місцях сільському голові і його помічникам: бухгалтеру, землевпоряднику та іншим спеціалістам виконкомів. І ось тут, як розповів на прикладах, зокрема пожежної частини Нової Праги, Володимир Іванович, багато підводних каменів у забезпеченні функціонування всієї структури території. Як же виживати в такій ситуації?
Аналіз бюджету кожної території показує, що в одних, як, наприклад, у Добронадіївській сільраді, основним джерелом формування бюджету є податок з фізичних осіб, який складає 56 %, і плюс - плата за землю. Тож, чим більша заробітна плата у працівників на підприємствах, установах, закладах на території сільради, тим більше доходів потрапить до місцевого бюджету. Кожен в цьому може пересвідчитися, проаналізувавши цифри звітності. Середня заробітна плата по району складає 1360 грн., по області 1537 грн., мінімальна зарплата - 744 грн. В розрізі сільських рад і підприємств на їх території вони такі різні. Буває так, що керівник показує зарплату нижче мінімальної, навіть 160 грн.. Хто за таку зарплату буде сьогодні працювати? Ніхто. Це завідомо говорить, що зарплата приховується, виплачується в конвертах. Податки в повному обсязі не сплачуються. В цьому напрямку потрібно працювати, це реальний шлях до збільшення надходжень до бюджетів.
Податкове навантаження на 1 га землі свідчить про ефективну чи неефективну роботу сільського голови. Якщо по району ця цифра складає 97, 13 грн., то в Андріївській сільраді - 41, у Бандурівській - 58, Михайлівській - 93, Добронадіївській - 101, Косівській - 96, Улянівській - 170, Пролетарській - 55 і т. д. Все, що нижче районного показника, свідчить про неефективну працю і якщо не виправити цього становища, то бюджет 2010 року буде від’ємним і тоді доведеться чи скорочувати соціальну сферу, чи зменшувати заробітну плату… робити непопулярні дії. Краще працювати над наповненням бюджету.
Про рейтинг кожного сільського голови говорять доходи на душу населення. Добре, що вони з кожним роком зростають. Так по Головківській сільраді у 2008 році цей показник склав 284,9 грн, то у 2009 - 414, в Ізмайлівській - відповідно 139,2 - 215, Світлопільській 255,1 - 279 і т.д.
Сьогодні слід відзначити, як наголосив Володимир Іванович,найповніша сплата податків і можливість найбільшого розвитку територій спостерігається у Попельнастівській сільській раді (голова Олег Волянський). Основним джерелом надходження коштів до бюджету тут є плата за землю, як і в багатьох інших радах.
Земельні відносини з сільгоспвиробниками, використання землі за призначенням координуються законодавством і безпосередньо управлінням агропромислового розвитку. Якщо великі сільгосппідприємства сплачують сповна податки (і то буває одну частину з 42 га орендну плату заплатив по 3 %, а решту 240 га по меншому відсотку - попередньому), а як бути з одноосібниками, яких у районі чимало? Одні добросовісно сплачують податки, вчасно декларують свої доходи в податковій інспекції. А інші? Нічого цього не роблять. Ось тут робота є для сільського голови і землевпорядника. Їм допомагають райдержадміністрація і управління агропромислового розвитку. За розпорядженням голови райдержадміністрації спеціалісти цього управління розробили технологічні картки, де враховані всі витрати і доходи відповідно тих сільгоспкультур, які вирощують одноосібники на своїх угіддях. Про це конкретно деталізував начальник управління агропромислового розвитку Олександр Карепін. Розраховується науковим методом урожайність, доходи і відповідна частка податку. Тут лише потрібно, щоб землевпорядники точно фіксували, які культури вирощуються на полях. Тоді не буде, що одноосібник показує дохід 200 грн і платить з них податок. Користуючись цими картками в сільраді нараховують відповідний податок і передають розрахунки в податкову інспекцію, райдержадміністрацію, управління. Більший податок платити можна, менше - ні. До 15 квітня 2010 року одноосібники повинні задекларувати свої доходи і сплатити податки.
На сьогоднішній день багато хто цього не зробив, а часу залишилося обмаль. Володимир Іванович вказав кожному резерви у цьому напрямку для поповнення власного бюджету. На кожній території, наприклад, по Михайлівській сільраді з 123 одноосібників задекларували свої доходи у 2009 році лише 73, з доходом 1107 грн., в цьому році лише 59 і показали дохід по 1132 грн.; по Улянівській сільраді - 107 одноосібників, у 2009 році задекларували свої доходи 39, зафіксували дохід 553 грн., у цьому році - 5 з доходом 1880 грн.
Одноосібники не повинні упускати питання раціонального і ефективного використання землі. Не можна, щоб на одному й тому полі вирощувався соняшник по соняшнику, а буває й третій рік підряд. Про це свідчать дані по кожній сільраді. Наприклад, у Дівочому Полі 215 га займають одноосібники. Під озимою у них лише 51 га, в Олександрівці - 321 га - озимих 27. Про що говорять ці цифри, зрозуміло всім.
Всі нюанси сплати податків за землю необхідно враховувати, навіть незначне поповнення бюджету дасть змогу забезпечити повноцінне життя громад, передбачити щоквартальне збільшення зарплат, збільшення плати за енергоносій тощо. Тож і податок на землю від несільськогосподарського призначення, тобто торгових точок. Орендна плата за неї не повинна складати 55 коп., якщо в районі в середньому береться 20 грн., тобто 12 %. Якщо менша, то шукайте інші надходження. Наприклад, штрафи, яким не користуються в районі.
Витрати бюджету в основному йдуть на зарплату, плату енергоносіїв, а на розвиток територій 0,0…, лише окремі сільради витратили на розвиток територій більше 3 %. Це Попельнастівська сільрада, з тих, які були присутні на нарадах.
Сільські голови забули про інвестиції, котрі можна залучити для розвитку території, написавши проект. Цією можливістю в районі скористалися у 2009 році лише Протопопівська сільрада й управління праці та соціального захисту населення. Володимир Іванович спонукав всіх скористатися цією можливістю, а спеціалісти райдержадміністрації, зокрема, управління економіки, допоможуть кожному у написанні проекту. Тож не гайте час - пишіть проекти.
В ході такої ділової розмови у висвітлені й уточненні позицій брали участь начальник управління Держкомзему Віктор Кучма, начальник управління праці та соціального захисту населення Ольга Анісімова-Шило, начальник фінансового управління Ірина Левченко, начальник відділу освіти Валентина Ільющенкова, начальник відділу регіонального розвитку, містобудування, архітектури та житлово-комунального господарства Юрій Кас’яненко.
Було чимало запитань, на які грунтовно давав відповіді голова райдержадміністрації Володимир Конюшенко, а також пропозиції, зокрема, щодо плати за нотаріальні дії сільських та селищних рад. Всі питання й пропозиції занотовані секретарем нарад Людмилою Дугаренко і будуть враховані при роботі над бюджетом 2010 року.
Немає коментарів:
Дописати коментар